W kwietniu 2022 roku rozpoczęliśmy ambitny projekt Grubej Konwersji roweru na elektryczny, wykorzystując wyjątkową bazę – mondraker summum z 2015r. Nasze założenia były klarowne i ambitne, obejmując każdy detal, aby stworzyć unikalny, zoptymalizowany pod kątem elektryczności rower.

Rozpoczynając od rozebrania roweru do ostatniej śrubki, przeszliśmy przez staranne zdjęcie lakieru metodą chemiczną. Wybór najlepszego napędu typu Mid Drive i konstrukcja customowego, pojemnego i lekkiego akumulatora były kluczowe dla osiągnięcia maksymalnej wydajności.

Nie zapomnieliśmy także o detalu, projektując pojemnik na akumulator tak, aby idealnie współgrał z obrysem ramy, łącząc funkcjonalność z estetyką. Podczas rozbierania roweru, przy roczniku z 2015r, nie uniknęliśmy niespodzianek wynikających z ewentualnych niedociągnięć poprzednich serwisów.

Mimo że usuwanie starego lakieru było wyzwaniem, nasza determinacja i skrupulatność w każdym etapie projektu składają się na obiecującą opowieść o transformacji roweru w elektryczne dzieło sztuki. Czekamy z niecierpliwością na kolejne etapy tej fascynującej podróży.

Szczęśliwie, podczas procesu nie ujawniły się żadne pęknięcia czy inne poważne uszkodzenia. Jednak rama wymagała drobnych napraw – dwóch gwintów oraz zamówienia nowych śrub i łożysk zawieszenia, aby zapewnić perfekcyjne funkcjonowanie.

Naszym estetycznym wyborem było złoty metalik z palety Yamahy i czarny metalik z palety BMW. Te dwa wyrafinowane kolory doskonale współgrają ze sobą, nadając projektowi nie tylko elegancji, ale również unikalnego charakteru. Wybór kolorów, które harmonijnie łączą się, podkreśla dbałość o detale i estetykę, tworząc niezwykłe połączenie elegancji i stylu.

Proces transformacji zawieszenia to kolejny etap naszego projektu, którym z pasją się zająliśmy. Zawieszenie trafiło na stół serwisowy, gdzie przeszło pełen serwis z wymianą uszczelek oraz drobnym setem dostosowującym do świata E-bike.

Frontowy amortyzator FOX 40 z powłoką Kashima i tylny amortyzator FOX DHX 5.0 RC2 zapewniają nie tylko solidne wsparcie, ale również podkreślają wysoki standard technologii i komfortu jazdy.

Niezawodność napędu to kluczowa kwestia, dlatego postawiliśmy na CYC Motor X1 Pro gen3 wraz z nowym sterownikiem X6. Wersja 52V 3500W o imponującym momencie obrotowym 200Nm dostarczy nie tylko moc, ale także inteligentną kontrolę dzięki czujnikowi nacisku. Nowy sterownik oparty na systemie VESC to gwarancja optymalnej wydajności.

Każdy element składa się na całość, tworząc wydajny, niezawodny i nowoczesny rower elektryczny, gotowy do wyjątkowych przygód.

Zmieniając sterownik w napędach CYC Motor na X6, otwieramy przed każdym entuzjastą rowerów elektrycznych możliwość indywidualnego dostosowania ustawień pod własne wymagania.

Dzięki temu innowacyjnemu sterownikowi, użytkownicy mają dostęp do dwóch trybów jazdy, z każdym z nich oferującym aż trzy mapy mocy. To oznacza, że każdą mapę mocy można indywidualnie dostosować, niezależnie od pozostałych, co daje pełną swobodę w kształtowaniu doświadczeń podczas jazdy. To wszystko jest możliwe dzięki przejrzystemu interfejsowi aplikacji, który ułatwia personalizację i dostosowanie parametrów napędu do unikalnych preferencji każdego rowerzysty. Zmieniając swoje doświadczenia jazdy na zupełnie nowy poziom, dzięki indywidualnym ustawieniom sterowania.

BUDOWA I PRJEKTOWANIE AKUMULATORA

W naszym podejściu do konstrukcji e-bika wiemy, że sercem pojazdu jest akumulator, dlatego postanowiliśmy stworzyć go w 90% przy użyciu zaawansowanej technologii CNC.

Proces rozpoczęliśmy od projektowania trójwymiarowej skrzynki, której model został stworzony z precyzją przy użyciu technologii CNC. Następnie skorzystaliśmy z profesjonalnej drukarki 3D do wydrukowania pojemnika i koszyków na akumulator, zapewniając doskonałe dopasowanie do naszych specyfikacji.

Frezowanie boków z odpornego tworzywa, takiego jak Dibond, było kluczowym krokiem w nadaniu akumulatorowi wytrzymałości i stylu. Projektowaliśmy układ akumulatora z uwzględnieniem płynności przepływu prądu i łączników, które zostały wycięte CNC z wyjątkowego połączenia Niklu i Miedzi.

Dokładność poszła nawet dalej, wycinając przekładki epoksydowe CNC, co gwarantuje stabilność i trwałość. Na zakończenie, zastosowaliśmy precyzyjne zgrzewanie akumulatora metodą punktową przy użyciu głowicy pneumatycznej, tworząc integralną jednostkę gotową do spektakularnych przejażdżek.

– Projektowanie skrzynki 3D

– Druk za pomocą profesjonalnej drukarki 3D pojemnika i koszyków na akumulator

– Frezowanie boków z odpornego tworzywa jakim jest Dibond

– Projektowanie układu akumulatora w przepływem prądu, oraz łączników

– Wycinanie łączników CNC z bardzo rzadkiego materiału jakim jest połączenie Niklu i Miedzi

– Wycinanie przekładek epoksydowych CNC

– Zgrzewanie Akumulatora metodą punktową z wykorzystaniem głowicy pneumatycznej

Ogniw jakich użyliśmy to LG M50LT o wysokim prądzie rozładowania i maksymalnej pojemności

Akumulator został zaprojektowany pod napięcie N. 52V i max obciążenie 50A, sterowany za pomocą Inteligentnego BMS ANT Smart BT.

Przechodząc do doboru napędu dla tak potężnego silnika, postawiliśmy na markę SRAM, która doskonale sprostała naszym oczekiwaniom.

Kaseta SRAM XG-899 8rz i manetka SRAM EX1 3.0 8rz zapewniają nie tylko precyzyjne i płynne zmiany biegów, ale również trwałość w warunkach wymagającego pojazdu. Łańcuch SRAM PC-EX1 to solidna i niezawodna część napędu.

Aby sprostać potrzebom nowego, mocniejszego silnika, wymieniliśmy tylną piastę na najmocniejszą dostępną. Wybór padł na DT Swiss 370, wyposażoną w podwójny RATCHET, co umożliwia łatwą i szybką wymianę bębenka z zapadkami. Dodatkowo, z dostępnością nie ma żadnego problemu, co sprawia, że jest to idealne rozwiązanie dla tego typu pojazdu. Wraz z nowymi, lepszymi szprychami, zapewnia to nie tylko moc, ale również niezawodność w każdych warunkach.

Ostateczny efekt naszego projektu to nie tylko wyjątkowy pod względem wyglądu, ale także pełen doskonałych osiągów. Wszystkie przeprowadzone prace wydają się być udane, co przekłada się na doskonałe wrażenia z jazdy.

Po ponad 1.5 roku intensywnych prac, z różnych przyczyn, nasz rowerek nie tylko powstał, ale przekracza nasze najśmielsze oczekiwania, które były głównym założeniem tego projektu. To prawdziwy triumf, udało się osiągnąć zamierzone cele i stworzyć pojazd, który nie tylko wizualnie zachwyca, ale także doskonale spełnia wymagania pod kątem funkcjonalności.

To nie tylko zakończenie długiego procesu, ale także początek nowych, emocjonujących przygód na doskonale przygotowanym rowerze. Jesteśmy pełni satysfakcji i dumy z rezultatów, jakie udało się nam osiągnąć

Kilka zdjęć

Kategorie: E-bike

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *